«غار سهولان» دومين غار آبي ايران
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
«غار سهولان» دومين غار آبي ايران
تاریخ : پنج شنبه 25 مهر 1392
نویسنده : RmZiRn

یکی از مناطق طبیعی بی‌نظیر آذربایجان‌غربی، غار سهولان مهاباد است، غاری که  به عنوان یکی عجیب‌ترین غارهای آبی جهان به شمار می اید.

 1

غارآبی سهولان از شگفتی های آفرينش و بعد از غار عليصدر همدان دومين غار آبی کشورمان ايران است.

 

 «سهولان» به زبان كردي به معني يخبندان است و مردم محلي غار را «كونه كوتر» يعني لانه كبوتر نيز مي‌نامند دليل اين نامگذاري وجود تعداد زيادي لانه كبوتر درون غار است.

 

 درجه حرارت در فصل تابستان و زمستان بين 10 تا 13 درجه سانتي گراد در نوسان است.

غار از دو بخش آبی و خشکی تشکیل یافته که بخش آبی به طول 300 متر از سه حوضچه به هم پیوسته به وجود آمده که ژرف‌ترین نقطه آن 52 متر و میانگین ژرفای آن 22 متر، جنس سنگهای دیواره غار آهکی دولومیتی و آهکی رسوبی است، طول تقریبی این بخش نزدیک 250 متر است.

 

2.1

 

 

اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 الی 15 درجه است. و به این جهت احساس خنکی با طراوتی سرتاپای وجود را فرا می گیرد. این غار آبی با جلوه هاى طبیعی و با قندیل هاى منحصر به فرد ویژه اى که دارد در دامنه رشته کوه هایی بنام "کوتر" قرار دارد. این پدیده زیبا و نادر که در ردیف غار علیصدر همدان می باشد داراى دودهانه است که ارتفاع دهانه اصلی آن در حدود۱۷۶۵ متر و دهانه دوم نیز در حدود۱۷۹۵ متر ارتفاع دارد.

 

 

 

 

  • ساختار زمین‌شناسی غار: آبی-خاکی-سنگ آهک
  • طول مسیر آبی کشف شده : ۳۰۰ متر
  • طول مسیر خشکی کشف شده : ۲۵۰ متر
  • مساحت کشف شده: حدود ۲ هکتار
  • مینانگین ژرفای آب: ۲۲ متر
  • بیشینه ژرفای آب: ۵۲ متر
  • میزان رطوبت : ٪۷۰ الی ٪۷۵
  • دمای درون غار: ۵ الی ۱۰ درجه سانتیگراد
  • نوع رسوبات: آهکی
  • وسعت تالار اصلی: ۵۸ متر در ۴۲ متر
  • ارتفاع سقف غار: ۵۰ متر
  • موجودات داخل چاه: کبوتر و خفاش
  • جاذبه طبیعی: وجود قندیلهای آهکی به اشکال مختلف
  • دیرینگی آثار بدست آمده از غار: هزاره دوم قبل از میلاد
  • ارتفاع از سطح آبهاي آزاد: ۱۷۵۱متر
  • موقعیت جغرافیائی:  ۴۶ درجه شرقی و ۳۶ درجه و ۴۱ دقیقه عرض شمالی
  • سال حفاظت:  ۱۳۷۹ و بر اساس مصوبه ۱۶۹ شورای عالی حفاظت محیط زیست (منبع: سايت ويكي پديا)
  • نام گروه: گروه كوهنوردي شهيد وركش
  •  

  • شرح برنامه:
  •  

 

 

 

 

 

وقتي عليصدر كوچك بود

 

غار سَهولان در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی مهاباد بین مهاباد و بوکان در

استان آذربایجان غربی

واقع شده‌ است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه‌است.

 

سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی

غار

را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است اين غار در فهرست آثار طبيعي ملي ايراني( منبع : سايت ويكي پديا ) در منطقه ا­ي خوش و آب و هواي مهاباد قرار گرفته و هر چهار فصل، زيبايي خاص خود را دارد.

 

 

اطراف غار كوههاي سر به فلك كشيده سبب خنكي آب و هواي آن شده.  غار داراى دو دهانه است و جلوي درب ورودي آن چند درخت تنومند جنگلى از ميان صخره ها سربرآورده اند. مقابل درب غار فضاي وسيعي است كه تا آماده شدن بليطها، بچه­ها روي نيمكتهاي آن در سايه سار درختان استراحت كوتاهي نمودند.

 

 

 

 مسير آبي آن از سه حوضچه به هم پيوسته به وجود آمده و قنديلهاي آهكي به شكلهاي مختلف و بسيار چشم نواز از سقف آويزان بودند بعضي از آنها به موجودات زنده شباهت داشتند و راهنماي محلي كه همراه ما بود اسامي آنها را به اسم خوشه انگور، اختاپوس ، قارچ، عروس دریایی، خفاش، توت فرنگی، مارماهى، لاك پشت، دلفين، پاى فيل، شير، تاج خروس و .......... معرفي مي كرد.

 

 

درون غار تاريك است. اما با نورپردازيهاي زيبا و رنگي كه در آن شده ضمن ايجاد ديد، پديده ها و قنديلها به صورت بسيار زيبا و برجسته به نمايش درآمده. و جلوه هاي شگفت انگيزي از رقص نور را در آب ايجاد نموده و زيبايي غار را چندين برابر كرده. با گذر از راهروها و تالارها صداي به به، چه چه بچه ها بلند بود. فضاي غار زيبايي فوق العاده اي داشت و خنكاي آن آرامش عجيبي ايجاد مي كرد. در كناره بعضي از ديواره­ها كبوترها آشيانه داشتند. آب نيلي كف غار شگفتي خاصي به غار بخشيده، آب زلال و زيبا بود و مثل يك آكواريوم سنگهاي كف غار ديده مي شد هيچ اثري از جلبك، كف آب به چشم نمي خورد.

 

بعضي قسمتها صخره­ها و سنگهاي سقف غار  با خزه هاي سبز و قهوه اي پوشيده شده و هر از گاهي صداي چكه آب از سقف غار بر روي سطح آب امواج زيبايي را در سطح آن ايجاد مي نمود.



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409